ID: 9747
Klassieke Taling 30 32 zeilboot S spant, ondiepe uitvoering
€25.000,00
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Beschrijving
Op de eerste plaats even zeggen dat de Taling 30 en 32 exact dezelfde schepen zijn, zonder enig verschil, behalve dat men er een boegspriet op heeft geplaatst.
Bij de Talings onderling kan er verschil zijn in diepgang, 120 of 140cm, ligt eraan wat er besteld werd, maar ook de 140 diepgang is eerst 120 diep, bij de eerste zit de loden ballast in de kiel, bij de 140 wordt er een loden blok in de vorm van de kiel onder gebout.
In 1975 hadden wij de eerst te water gelaten Taling, omdat de ontwerper Taal een collega van mij was.
Er werden toendertijd 5 schepen tegelijkertijd bij Taal afgebouwd.
In 1983 is dit schip door verhuizing en ander werk verkocht.
Omstreeks 2003 hebben wij wederom een Taling gekocht.
Nu zijn we langzaam in voor een motorboot.
Wij varen meestal op de Maas bij Heusden en in de zomervakantie 1 of 2 weken in Zeeland.
Door de week gebruiken wij de boot s avonds na ons werk".
De ondiepe kiel-uitvoering is ideaal om overal te kunnen varen.
Wij hebben niet extra veel apparatuur aan boord omdat we ons vaargebied op ons duimpje kennen, er is dieptemeter, snelheidsmeter, windmeter, kompas en marifoon, maar deze laatste gebruiken we nooit.
Om het varen en verblijf comfortabel te maken hebben we wel wat aan boord:
Een goede maststrijkinrichting die ook onder slechte omstandigheden gebruikt kan worden, een makkelijk zwemplateau, brede gangboorden, stevige reling.
Qua zeilen hebben we natuurlijk grootzeil, grote rolgenua en kleine rolgenua, wij hebben zelf nog nooit wat vernieuwd, alle zeilen zien er nog netjes uit.
Aan dek zouden we de buiskap, die weliswaar nog goed is, vervangen.
Als isolatie hebben we een teakdek.
Het schip wordt gestuurd vanuit een vaste stuurkolom met daarop het kompas en een wegneembare kuiptafel.
Binnen is eigenlijk alles vernieuwd in de laatste jaren:
Nieuwe keuken met compressor Waeco koellade, nieuwe matrassen en bekleding, dubbel uittrekbaar bed, nieuwe stoelen, nieuwe elektrische toilet, veel hout vernieuwd of gerenoveerd.
Aluminium ramen en luiken.
Webast heteluchtverwarming.
Normale inventaris qua lijnen, fenders en anker.
In het algemeen kun je zeggen dat ons schip er netjes uitziet (nu even niet in zijn winterpyama), maar wij willen het aan boord in ieder geval comfortabel hebben.
De 26pk Buck dieselmotor loopt als een zonnetje, zelfs in de winter op de wal hoef je maar naar de startknop te wijzen of hij loopt. Het is aannemelijk dat de motor van 1985 is, in eerste instantie was de standaard (Sabb-) motor geplaatst.
De brandstoftank is een nieuwe Vetus 40 litertank, de watertank (180 liter) zit onder in de kiel, met mangat waardoor hij is schoon te maken.
De Taling staat elke winter op de wal onder een winterkleed, maar er is binnen te komen en ook de bovenzijde is toch nog goed te zien.
Vertrouwende hiermede enig inzicht te geven in onze boot,
Gerard Versfeld 0654.253.143
Bij de Talings onderling kan er verschil zijn in diepgang, 120 of 140cm, ligt eraan wat er besteld werd, maar ook de 140 diepgang is eerst 120 diep, bij de eerste zit de loden ballast in de kiel, bij de 140 wordt er een loden blok in de vorm van de kiel onder gebout.
In 1975 hadden wij de eerst te water gelaten Taling, omdat de ontwerper Taal een collega van mij was.
Er werden toendertijd 5 schepen tegelijkertijd bij Taal afgebouwd.
In 1983 is dit schip door verhuizing en ander werk verkocht.
Omstreeks 2003 hebben wij wederom een Taling gekocht.
Nu zijn we langzaam in voor een motorboot.
Wij varen meestal op de Maas bij Heusden en in de zomervakantie 1 of 2 weken in Zeeland.
Door de week gebruiken wij de boot s avonds na ons werk".
De ondiepe kiel-uitvoering is ideaal om overal te kunnen varen.
Wij hebben niet extra veel apparatuur aan boord omdat we ons vaargebied op ons duimpje kennen, er is dieptemeter, snelheidsmeter, windmeter, kompas en marifoon, maar deze laatste gebruiken we nooit.
Om het varen en verblijf comfortabel te maken hebben we wel wat aan boord:
Een goede maststrijkinrichting die ook onder slechte omstandigheden gebruikt kan worden, een makkelijk zwemplateau, brede gangboorden, stevige reling.
Qua zeilen hebben we natuurlijk grootzeil, grote rolgenua en kleine rolgenua, wij hebben zelf nog nooit wat vernieuwd, alle zeilen zien er nog netjes uit.
Aan dek zouden we de buiskap, die weliswaar nog goed is, vervangen.
Als isolatie hebben we een teakdek.
Het schip wordt gestuurd vanuit een vaste stuurkolom met daarop het kompas en een wegneembare kuiptafel.
Binnen is eigenlijk alles vernieuwd in de laatste jaren:
Nieuwe keuken met compressor Waeco koellade, nieuwe matrassen en bekleding, dubbel uittrekbaar bed, nieuwe stoelen, nieuwe elektrische toilet, veel hout vernieuwd of gerenoveerd.
Aluminium ramen en luiken.
Webast heteluchtverwarming.
Normale inventaris qua lijnen, fenders en anker.
In het algemeen kun je zeggen dat ons schip er netjes uitziet (nu even niet in zijn winterpyama), maar wij willen het aan boord in ieder geval comfortabel hebben.
De 26pk Buck dieselmotor loopt als een zonnetje, zelfs in de winter op de wal hoef je maar naar de startknop te wijzen of hij loopt. Het is aannemelijk dat de motor van 1985 is, in eerste instantie was de standaard (Sabb-) motor geplaatst.
De brandstoftank is een nieuwe Vetus 40 litertank, de watertank (180 liter) zit onder in de kiel, met mangat waardoor hij is schoon te maken.
De Taling staat elke winter op de wal onder een winterkleed, maar er is binnen te komen en ook de bovenzijde is toch nog goed te zien.
Vertrouwende hiermede enig inzicht te geven in onze boot,
Gerard Versfeld 0654.253.143